Escola d'estiu: deprenen els alumnes i deprenen els monitors

Escola d'estiu: deprenen els alumnes i deprenen els monitors

Marta Claramunt, de Puçol, 18 anys. Ana María Felguera, de Meliana, 22. Ana Giménez, del Puig, 21. Alba Rustarazo, del Port de Sagunt, 22. Marta Planells, de Puçol, 20. I Paula Peña, de Sagunt, 21. Són les sis jóvens que han guanyat el projecte conjunt que dissenyava i planificava, entre altres coses, les actividades para una escola d'estiu. Les sis estudien el Cicle Superior d'Educació Infantil en l'IES Puçol. Enguany, l'eix temàtic és Charles Darwin, autor de “L'origen de les espècies”. És l'any Darwin.

En el treball que van presentar i amb el que van guanyar sis beques de l'Ajuntament de Puçol per a exercir com a monitores este estiu, havien d'elaborar un projecte que contemplara les actividades para una Escola d'estiu, acoblant-ho amb tallers adaptats per a totes les edats. El projecte d'estes sis jóvens s'ha pres com a base per a posar-ho en pràctica este estiu. Tot projecte té la seua versió més pragmàtica: la praxi.

Coordinades per Cecilia Guillén, és el tercer any que s'organitza esta activitat des de la Regidoria de Joventut per a ajudar amb beques a jóvens estudiants. Per a José Luis Gómez, tècnic de Joventut, "a través del concurs de idees de proyectos para escoles d'estiu, ens injectem de saba nova per a millorar i poder adequar les activitats per a satisfer les necessitats de tots els alumnes".

Per al regidor de Joventut, Carlos Novella, "és una manera de donar una oportunitat perquè inicien la seua vida laboral, en una cosa real, amb alumnes de veritat i que els puga servir per a punts de cara a Borses de treball".

Segons Ana María Felguera, el millor del seu projecte és la "interrelació entre les activitats i la temàtica". Ana Giménez assenyala que "les activitats són molt divertides i hi ha molts tallers de manualitats que pretenen fomentar la participació".

Per la seua banda, Alba Rustarazo apunta que "hem tractat de posar en pràctica el que ens han inculcat en classe". I Paula Peña postil·la: "li donem importància i prioritat al joc, a la innovació i a la creativitat, encara que a més de passar-m'ho bé, vull deprendre dels monitors que ja porten molt de temps i dels que sempre es pot deprendre".

L'ajuntament contracta a díhuit monitors, a més de les sis beques que ha atorgat a este grup d'inquietes estudiants de l'IES Puçol, i de les altres quatre beques que atorga la Diputació Provincial de València. En total, vint-i-huit persones formen l'equip tècnic i humano de la Escola d'estiu, on deprenen alumnes i monitors en un procés de retroalimentació.

"El més difícil va ser treballar en grup i posar-nos d'acord a l'hora d'organitzar-nos i quedar fora de l'horari escolar per a treballar amb el projecte", asseguren totes. Marta Claramunt assenyala que hi ha valors molt importants que transpiren en el projecte: "l'acceptació de la diversitat, el respecte al medi ambient, la creativitat, el respecte".

És la primera experiència amb xiquets d'una forma més professional en quasi totes elles. Paula Peña sosté que el més difícil és "deprendre a solucionar les necessitats reals dels xiquets. Per a això, utilitzem molt la tècnica teatral, el teatre és una ferramenta pedagògica. El joc teatral consistix a fer que les mans siguen partícips d'una història i que s'involucren. Es treballa molt la psicomotricitat".

Marta Planells, que ja ha treballat i té un poc d'experiència amb xiquets, diu que ja coneix prou materials i alternatives per a saber com captar els xiquets. I afig que "és fonamental tindre previstos els persis: per si plou, per si s'alteren, per si no funciona un joc, per si estan alterats".

Alba Rustarazo, que també té experiència, afirma que "treballar amb xiquets m'ha fet créixer com a persona. Els recursos són immensos i és important detectar els rols de cada grup de xiquets. La por és a fallar, a quedar-me bloquejada. A no ser capaç de satisfer les necessitats dels alumnes".

Informa: Salvador Ferrer

01 Juliol 2009
FaceBook  Twitter  

Altres