Mitologia i medi ambient, pilars de la falla del col·legi Jaume I

Mitologia i medi ambient, pilars de la falla del col·legi Jaume I

Tres setmanes d'intens treball i la col·laboració de pares, professors, alumnes, fins i tot els obrers que estaven treballant en les reformes del centre, han permés al col·legi públic Jaume I exhibir una falla que no sols era atractiva, sinó que responia plenament al projecte educatiu que tenen en marxa: la seua era una falla mediambiental, sense plàstic ni elements semblants.

Juan Carlos Palmero, director del Jaume I, que ja fa anys que treballa amb el seu equip de professors en un projecte educatiu coherent, on la sostenibilitat i la defensa del medi ambient són pilars fonamentals. Fruit d'esta tasca va ser la posada en marxa durant el passat curs de l'Agenda 21 Escolar.

Ara estan intentant portar la seua proposta a tots els àmbits educatius: ''volem que tots els objectius i continguts de totes les matèries siguen adaptats perquè tots els alumnes del centre, de 1r a 6t, puguen portar els seus treballs a l'aula-museu, que és el centre on s'exposen els treballs realitzats i on queda patent que estem portant fins a les seues últimes conseqüències el projecte educatiu del centre'', afirma satisfet el director.

Un treball de gran coherència que en el cas de les falles ha suposat finalitzar els carnestoltes i, en a penes tres setmanes, treballar tots junts en una falla en què la mitologia és el suport del món... però un suport respectuós amb el medi ambient i amb l'entorn.

Com explica Juan Carlos, ''en la nostra falla, el món se sustenta sobre tres energies: l'aigua, el vent i el sol. I eixos tres elements han sigut representats pels seus corresponents déus mitològics: Neptú, Èol i Heli. D'esta manera hem aconseguit unir les ensenyances de temes que estudiem en història grega i romana amb els mites actuals''.


En suma, sostenibilitat a través de la mitologia. Una brillant idea plasmada amb elegància en una falla fabricada íntegrament amb materials reciclables: sense plàstic, sense metall, sense cap element no reciclable. És la constatació que posar en marxa l'Agenda 21 Local no és solament una idea, sinó una realitat que es pot aplicar a tots els projectes que es porten avant en un centre educatiu. I el col·legi públic Jaume I ho està demostrant.

''Per a nosaltres ací residix el valor d'un projecte educatiu, contextualitzat en tots els àmbits, en la seua adaptació a cada activitat, a cada matèria'' -finalitza el director-. ''En la pràctica, el que hem fet és dividir els treballs per cicles: els alumnes del primer cicle han treballat sobre l'aigua i el seu déu Neptú; els del segon cicle sobre el vent, els boscos i Èol; finalment, els del tercer cicle s'han ocupat de les energies solars, materialitzades en el déu del sol, Helis''.

Un treball en classe que a punt va estar de no poder lluir tant com alumnes, pares i professors esperaven, perquè el muntatge de l'estructura central, la bola del món, resultava molt complex per als mitjans que sol disposar un col·legi públic. Afortunadament, ací estaven els obrers que en eixes mateixes dates s'ocupaven de la restauració del sostre envidrat del hall del centre, molt deteriorat pels últims vents. La seua col·laboració entusiasta i la cessió d'una grua, va permetre que finalment la falla poguera lluir en tot el seu esplendor... encara que només fóra durant unes hores: es va muntar el matí del dijous 16 i eixa mateixa vesprada va ser devorada per un altre déu mitològic, el foc.

27 Març 2006
FaceBook  Twitter  

Altres