La Policia Local coordina un equip de 70 persones per a garantir la seguretat d'un esdeveniment com el Gran Fons Vila de Puçol

La Policia Local coordina un equip de 70 persones per a garantir la seguretat d'un esdeveniment com el Gran Fons Vila de Puçol

Vicente Giménez es va ocupar de coordinar a 70 persones, entre policia, protecció civil, brigada municipal i voluntaris, per a garantir la seguretat en un esdeveniment com el Gran Fons Vila de Puçol, on van participar més d'1.500 corredors i milers de persones com a públic. Una tasca que a vegades passa desapercebuda, però que és imprescindible, i així ho estan reconeixent distintes administracions públiques.

El XIV Gran Fons Vila de Puçol, celebrat el dissabte 14 d'abril, comptava amb més d'1.700 corredors inscrits, dels quals 1.500 van finalitzar la carrera, i un nombre difícil d'establir d'espectadors, donat l'ampli recorregut de 15 quilòmetres, entre el nucli urbà, l'horta i la platja. Un rècord històric de participació.

A estos números cal sumar el temps: va haver-hi molt de vent tota la vesprada, amb ratxes que van crear molèsties en algunes zones, inclosa la línia de meta, on tanques i part del mobiliari van ser arrossegats. També va aparéixer la pedra, encara que només va afectar la zona de la platja.

 

L'èxit es deu a una planificació realitzada dos setmanes abans de la prova, amb un dossier complet en què l'intendent cap aplica totes les mesures que exigix la Llei de Seguretat Vial per als talls de carrer, un pla del circuit i una revisió exhaustiva dels obstacles
L'èxit es deu a una planificació realitzada dos setmanes abans de la prova, amb un dossier complet en què l'intendent cap aplica totes les mesures que exigix la Llei de Seguretat Vial per als talls de carrer, un pla del circuit i una revisió exhaustiva dels obstacles

 

I al mig d'eixe caos, l'intendent cap de la Policia Local, Vicente Giménez, era la persona encarregada de coordinar a tots els cossos de seguretat per a garantir no sols que la prova es duguera a terme, sinó que els corredors tingueren en tot moment absolutes garanties de seguretat, el públic fóra atés si sorgira alguna urgència i, per descomptat, que la població continuara gaudint d'atenció davant de qualsevol circumstància.

I les circumstàncies van ser molt negatives eixe dia.

El dissabte 14 va haver-hi un accident greu de moto en les urbanitzacions, el que ens va obligar a reorganitzar el servici inicialment previst, perquè calia destinar una patrulla a eixe succés, fins que va arribar el jutge”, recorda Vicente Giménez. “La planificació meticulosa és imprescindible, però després cal saber reaccionar davant de les circumstàncies, i enguany el rècord de participants, el mal temps i l'accident van obligar a tots a tindre que adaptar-se a la nova situació”.

Afortunadament, tot el dispositiu va funcionar com un rellotge.

Bona part de culpa la té una planificació realitzada dos setmanes abans de la prova, amb un dossier complet en què l'intendent cap aplica totes les mesures que exigix la Llei de Seguretat Vial per als talls de carrer, a més d'un pla del circuit i una revisió exhaustiva dels obstacles i clots de l'itinerari, junt amb la brigada municipal d'obres i servicis, per a prendre les mesures oportunes.

Precisament va ser la brigada l'encarregada de senyalitzar, 48 hores abans del gran fons, cada zona del recorregut, i també de muntar l'escenari per a l'eixida i l'entrega de premis junt amb la meta, en l'avinguda Font de Mora, tasca que es va dur a terme 24 hores abans de la prova.

Una tasca que sempre requerix ajustos, perquè en eixa avinguda hi ha grans magatzems, com a Mercadona, que han de tindre uns permisos i horaris especials per a descarregar. A més, sempre és necessària la retirada d'alguns vehicles els amos de la qual es despisten i es queden aparcats en zones de màxima afluència de públic i de corredors”, reconeix l'intendent cap.

I després, ja el mateix dia de la prova, cal recordar a cada responsable la seua faena exacta i la seua ubicació concreta, per a evitar dubtes: sobretot són importants els encreuaments, en els quals es van col·locar policies locals si eren de gran complexitat i nombrós trànsit, i voluntaris o Protecció Civil quan exigien un control, però menys responsabilitat.

327-proteccion-civil-2

En total van estar treballant durant el Gran Fons Vila de Puçol un total de 18 policies locals, 12 membres de Protecció Civil i entorn de 40 voluntaris que col·laboren habitualment amb el Club d'Atletisme Puçol en este tipus de proves, gràcies al treball incansable de Mario Gilabert, que s'ocupa de localitzar-los i coordinar-los. Tot això sense comptar els membres de la Brigada municipal d'obres i servicis que van treballar abans (per a muntar tot el tancat) i després de la prova (per a tornar a deixar els carrers lliures per al trànsit).

Durant la carrera portem un policia amb moto, a uns 50 metres per davant del primer corredor, per si apareix algun vehicle despistat. Després, un cotxe patrulla, a uns 25 metres del director de la prova. I darrere de l'últim corredor, el cotxe granera, que va fent el senyal a cada policia ubicat en encreuaments estratègics perquè torne a obrir el trànsit i normalitze la circulació de vehicles”, explica Vicente. “Molts d'estos policies han de desdoblar la seua funció, ja que quan passa la carrera completa per un punt es van a un altre per a controlar el trànsit”.

En total van estar treballant durant el Gran Fons Vila de Puçol un total de 18 policies locals, 12 membres de Protecció Civil i entorn de 40 voluntaris que col·laboren habitualment

Junt amb els policies, també l'intendent és l'encarregat de coordinar a cada voluntari i membre de Protecció Civil, que disposa d'un jupetí identificatiu i un punt marcat sobre el pla, encara que quinze minuts abans de la carrera realitzen un recorregut per tot el circuit per a comprovar que tots estan en el seu lloc, perquè “és important vigilar que ningú es fique en un encreuament, però que tampoc hi haja algun veí que isca del garatge o es pose en marxa després d'estar aparcat en algun carrer del circuit. Nosaltres som un dels pocs pobles que tanquen hermèticament el circuit durant la carrera i això que són quinze quilòmetres”.

Una tasca que no ha passat desapercebuda, ja que la Diputació de València rep des de fa anys eixe dossier previ de seguretat elaborat a Puçol i l'utilitza com a model d'organització per a altres poblacions. I no és un cas únic, també l'informe de seguretat per als festejos taurins de Puçol és un dels models a seguir quan es tracta d'exportar exemples a altres poblacions.

És cert que hem rebut moltes felicitacions d'autoritats i de companys d'altres poblacions, alguns inclús que han fet el gran fons com un atleta més i han pogut comprovar que no hi ha esglais, que no es cola cap vehicle en el traçat, una cosa que sempre agraïxen els corredors”, assegura Vicente Giménez. “Per a nosaltres és un treball dur de coordinació, que no sempre es veu, però del que ens sentim molt orgullosos”.

Un treball de coordinació de què també es beneficien altres col·lectius, com a Protecció Civil, que enguany per fi pot utilitzar un mitjà de comunicació adequat per a gestionar la prova: les antigues emissores i els transmissors de la Policia Local de Puçol són ara la seua ferramenta de treball, tot això gràcies a què Puçol ja forma part del COMDES de la Generalitat Valenciana, un sistema amb sofisticats aparells de transmissió, navegació GPS, accés directe al 112 i a bombers: “des de gener, la Policia Local treballa amb el COMDES, pel que hem cedit els nostres antics transmissors a Protecció Civil. El nou sistema ens permet la màxima rapidesa, primant la seguretat dels veïns i dels propis policies, el que sempre redunda en un servici més eficaç”.

Un servici tan eficaç que a vegades no ens adonem de la seua existència. Quan això succeïx és símptoma que tot ha eixit a la perfecció, com estava planificat.

Informa: Sabín

fotos_noticia

327-policia-local-3


23 abril 2012
FaceBook  Twitter  

Altres